Sursa foto: https://pixabay.com/ro/ap%C4%83-b%C4%83utur%C4%83-clar-p%C3%A2n%C4%83-aproape-3445987/

Organismul uman este in proportie de 60% apa. In mod constant pierdem apa din corp, in special prin urina si transpiratie. Pentru a preveni deshidratarea, este ideal sa consumam cantitatile adecvate de apa. Exista mai multe opinii despre cantitatea de apa ce trebuie consumata zilnic.

Expertii in sanatate recomada consumul a 2 litri de apa pe zi. Aceasta se numeste regula 8×8 si este foarte usor de retinut. Cu toate acestea, se crede ca organismul are nevoie de mai multa apa, chiar si atunci cand organismul nu este insetat.

Dar, aceste lucruri depind de fiecare individ in parte. Multi factori (atat cei interni cat si cei externi) afecteaza in cele din urma nevoia de apa.

In continuare vom arunca o privire asupra unor studii despre consumul de apa, pentru a separa adevarul de fictiune si pentru a explica cum ne putem adapta usor la nevoile individuale de apa.

Lipsa consumului de apa poate afecta nivelul de energie si functiile creierului?

Multi oameni sustin ca daca nu raman hidratati pe parcursul zilei, nivelul de energie si functiile creierului incep sa aiba probleme. Exista si numeroase studii care sa sustina acest lucru.

Un studiu efectuat in randul femeilor arata ca o pierdere de fluide de 1,3% dupa exercitii fizice si concentrare, a crescut frecventa durerilor de cap. Alte studii arata ca deshidratarea usoara (1-3% din greutatea corporala) cauzata de exercitii sau caldura, poate dauna functiei cerebrale.

Retineti ca doar 1% din greutatea corporala este o cifra destul de mare. Acest lucru se intampla in special cand transpiram foarte mult.

Deshidratarea usoara poate afecta negativ performantele fizice, ducand la o rezistenta redusa.

Consumul de apa in cantitati mari te ajuta sa slabesti?

Exista multe afirmatii potrivit carora aportul crescut de apa poate reduce greutatea corporala prin cresterea metabolismului si reducerea apetitului. Conform unor studii, consumul de 500ml apa poate stimula metabolismul cu 24-30%.

Cercetatorii au estimat ca un consum de 2 litri de apa pe zi a dus la cresterea consumului de calorii cu pana la 96 calorii/zi. In plus, poate fi benefic consumul de apa rece deoarece organismul va trebui sa mai consume alte calorii pentru a incalzi apa la temperatura corpului.

Daca beti apa cu aproximativ 30 minute inainte de masa, se poate reduce numarul de calorii consumate, in special la persoanele in varsta.

Un studiu a aratat ca persoanele care au consumat 500ml apa inaintea fiecarei mese, au pierdut cu 44% mai multa greutate pe parcursul a 12 saptamani, comparativ cu cei care nu au facut asta.

In ansamblu, se pare ca un consum de apa adecvat, in special inainte de masa, poate avea beneficii semnificative pentru pierderea in greutate, mai ales cand este combinata cu o dieta sanatoasa. Mai mult, aportul adecvat de apa are si alte beneficii pentru sanatate.

Consumul de apa poate preveni problemele de sanatate?

Se presupune ca apa poate fi de folos in cazul urmatoarelor afectiuni:

  • Constipatie: cresterea consumului de apa poate trata constipatia, o problema foarte frecventa.
  • Cancer: unele studii arata ca cei care beau multa apa prezinta un risc mai mic de cancer vezical si colorectal, desi alte studii au descoperit ca nu are niciun efect asupra acestora.
  • Pietre la rinichi: cresterea consumului de apa poate reduce riscul aparitiei de pietre la rinichi.
  • Acnee si hidratarea pielii: exista o multime de rapoarte anecdotice despre cum apa poate ajuta la hidratarea pielii si la reducerea acneii. Pana in prezent, niciun studiu nu a confirmat sau respins aceasta idee.

Alte lichide se pot adauga la consumul total de apa?

Apa pura nu este singura bautura care contribuie la echilibrarea fluidelor. Si alte bauturi si alimente pot avea efecte smnificative. Exista mituri conform carora bauturile cu cofeina, cum ar fi cafeaua sau ceaiul, nu va ajuta sa va hidratati, deoarece cofeina este un diuretic. De fapt, studiile arata ca efectul diuretic al acestor bauturi este foarte mic.

Majoritatea alimentelor sunt incarcate cu apa. Carnea, pestele, ouale si mai ales fructele si legumele, contin cantiati semnificative de apa. Impreuna, cafeaua sau ceaiul si alimentele bogate in apa va pot ajuta sa va mentineti echilibrul fluidelor din organism.

Nu ignorati setea – este acolo cu un motiv

Mentinerea echilibrului de apa este esentiala pentru supravietuirea noastra. Din acest motiv, corpul are un sistem mai sofisticat de reglementare a cand si cata apa consumam. Cand nivelul de apa din organism scade de un anumit nivel, intervine setea.

Acest lucru este controlat de mecanisme similare cu respiratia – nu trebuie sa te gandesti la ea in mod constient. Pentru majoritatrea oamenilor, probabil nu este un motiv de ingrijorare aportul de apa. Instinctul de sete este foarte fiabil.

In anumite circumstante, este nevoie de un aport crescut al consumului de apa. In aceasta categorie intra perioadele cu transpiratie excesiva, cum ar fi mersul la sala sau un climat foarte uscat.

Daca transpirati mult, asigurati-va ca ati compensat lichidele pierdute. Atletii care fac exercitii foarte lungi si intense au nevoie de un consum mai mare de apa.

Nevoia de apa creste in timpul alaptarii, provocand stari de boala, cum ar fi diareea si varsaturile. Mai mult, persoanele in varsta ar trebui sa fie atente la consumul de apa, deoarece mecanismele de sete pot incepe sa functioneze defectuos la batranete.

Cat de multa apa trebuie sa bem?

La sfarsitul zilei, nimeni nu va poate spune exact de cat de multa apa aveti nevoie. Acest lucru depinde de fiecare individ in parte. Incercati sa experimentati pentru a vedea ce si cum functioneaza cel mai bine pentru voi. Unii oameni pot functiona mai bine cu un surpul de apa decat de obicei, in timp ce altora le cauzeaza doar urinari mai dese.

Daca doriti sa pastrati lucrurile simple, ar trebui sa aplicati urmatoarele lucruri:

  1. Cand sunteti insetati, beti apa.
  2. Cand nu va mai este sete, va opriti.
  3. In perioadele calde si in timpul exercitiilor fizice, asigurati-va ca beti suficient incat sa compensati lichidele pierdute.

Pin It on Pinterest

Share This