Sursa foto: https://pixabay.com/ro/

Probabil ati simtit de multe ori dorinta de a manca ceva dulce, iar cand ceva te face sa mananci nu o bucata de tort, ci intregul tort, incepi sa realizezi ca e cenv in neregula cu tine. Nu te mai poti opri usor pentru ca deja nu mai ai control asupra ta.

Poate nu te gandesti la acest lucru ca la o dependenta, dar acesta este tristul adevar.

Zaharul este o calorie care, daca este consumata in exces, afecteaza negativ sanatatea. Consumul excesiv de zahar duce la aparitia diabetului zaharat, obezitate, exces de greutate, boli de inima, accidente vasculare cerebrale, atacuri de cord, dezvoltarea celulelor canceroase, o reducere a calitatii vietii, iar lista poate continua.

Cu toate acestea, zaharul este vital pentru organismul uman, atunci cand este consumat in cantitati moderate. Zaharul este carbohidratul care creste nivelul de energie, permitandu-va sa ramaneti activi pe toata durata zilei.

Cum poate provoca zaharul dependenta? Vedeti in continuare:

  1. Ofera un plus de energie. Fiecare celula din corpul uman are nevoie de energie. Zaharul ii da corpului un puternic impuls energetic, motiv pentru care se poate dezvolta o dependenta pentru zahar. Cum se intampla acest lucru? Corpul transforma rapid zaharul in glucoza si o elibereaza in sange. Ca urmare, nivelul de glicemie creste. Fructele, legumele, precum si unele produse lactate, au acelasi efect asupra organismului, deoarece contin si carbohidrati simpli. Cu toate acestea, diferenta este ca fructele, legumele si lactatele contin, de asemenea, fibre si proteine, amble stabilizand nivelul glicemiei. Pe de alta parte, prajiturile, biscuitii, bomboanele, siropurile sau zaharul pe care l-ati pus in ceai, nu au astfel de proprietati.
  2. Zaharul hraneste creierul. Creierul este inselat sa creada ca zaharul este o recompensa si declanseaza un lant de reactii in organism, care provoaca o dorinta si mai mare de a consuma zahar mai mult si mai des. Cu toate acestea, daca cedati de fiecare data cand organismul cere zahar, puteti ajunge dependenti de acesta.
  3. Zaharul declanseaza productia de opioide in creier. Opioidele sunt hormoni care, de obicei, sunt produsi de creier in momentul in care consumam cocaina sau nicotina. Deci, zaharul are aprope aceleasi efecte pentru creier ca un drog.
  4. Zaharul creeaza dependenta. Zaharul declanseaza creierul sa elibereze dopamina, un neurotransmitator responsabil pentru centrele de recompensa si placere ale creierului. Dar, daca se consuma zahar in cantitati mari, centrele de recompensare si de placere ale creierului incep sa functioneze defectuos. Ca rezultat, acesta cere cat mai multe alimente ce contin zahar, deoarece efectul lor treptat nu este la fel de satisfacator cum ar trebui. Iar, pentru a ajunge la nivelul de zahar necesar creierului, incepeti sa consumati cat mai frecvent alimente dulci.
  5. Zaharul este similar cu cocaina si heroina. Acesta stimuleaza aceleasi centre de placere din creier la fel ca drogurile, in special cocaina si heroina. Daca cedati usor dorintei de a manca zahar, sunteti mult mai predispusi sa pierdeti controlul si sa incepeti sa consumati zahar in cantitati foarte mari.
  6. Zaharul suprastimuleaza limba. Limba umana are doi receptori dulci, care nu sunt adaptati la alimentele zaharoase. Si, atunci cand receptorii nu sunt adaptati la ceva, ei tind sa se suprastimuleze. Prin urmare, de fiecare data cand consumati zahar, creierul incepe sa transmita semnale haotice, iar ca urmare va pierdeti controlul si incepeti sa consumati mai mult zahar. Din acest motiv zaharul poate crea dependenta.
  7. Dependenta de zahar este conectata de receptorii leptinei. Un alt motiv pentru care zaharul dezvolta dependenta se datoreaza hormonului leptina, care joaca un rol imens in controlarea greutatii si arderea grasimilor. Daca aveti probleme cu receptorii de leptina, sunteti mai predispusi la pofta ridicata de zahar si la dependenta.

Cum scapam de dependenta de zahar: deodata sau treptat?

De indata ce incepeti sa simtiti o nevoie constanta de zahar, inseamna ca cel mai probabil sunteti dependenti de zahar. Cu toate acestea, daca nu consumati alimente dulci, nu va bucurati prea tare. Mancarurile nesanatoase (cum ar fi chips, cartofi prajiti, hamburgeri) sunt carbohidrati complexi , ceea ce inseamna ca organismul trebuie sa le descompuna in zaharuri simple.

Corpul uman are o reactie similara cu cea pe care o are cu alimentele nesanatoase: nivelul de zahar din sange creste.

Faina alba, precum si mancarea care o contine (paine, paste, produse de panificatie, cereale, pizza), are acelasi efect negativ asupra organismului ca zaharul si duce la dependenta.

Daca sunteti deja dependent de zahar, incercarea de a renunta brusc poate duce la aparitia simptomelor de sevraj, precum si la aparitia unor pofte de zahar mai mari. Si, din moment ce zaharul este direct legat de dopamina, intervine o senzatie de anxietate si deprimare atunci cand renuntati la zahar brusc.

In 2008, cercetatorii de la Princeton au descoperit ca sobolanilor care consumau cantitati mari de apa, le-au scazut nivelurile de dopamina atunci cand au fost privati de zahar. in plus, acestia au prezentat anxietatea ca semn de sevraj.

Exista doua modalitati de a te vindeca de dependenta de zahar: incetarea consumului de zahar directa sau prin scaderea treptata a aportului de zahar consumat. Si, in timp ce prima varianta va indeamna sa faceti o detoxifiere a organismului de zahar, pentru multi oameni este foarte dificil acest lucru.

In schimb, bloggerul WebMD Maryann Tomovich Jacobsen recomanda excluderea saptamanala a unui aliment care contine zahar. de exemplu, puteti incepe cu a pune mai putin zahar in cafea sau in ceai. Saptamana urmatoare ati putea incerca sa renuntati la alimentele zaharoase dupa ora 20:00 etc.

In cateva luni veti ajunge sa aveti nevoie de foarte putin zahar in dieta sau deloc, simtindu-va mai bine si fara vreun simptom de sevraj.

Nu lasati zaharul sa va ruineze viata. Un american consuma cel putin 6 kg de zahar pe an in 1822. Astazi, un americam consuma in medie 140 kg de zahar pe an.

Pin It on Pinterest

Share This