Sursa foto: https://pixabay.com/ro/

Hipoglicemia sau scaderea zaharului din sange este ceva ce foarte multe persoane au experimentat la un moment dar cu toata acestea, daca aceasta persista, hipoglicemia poate fi un semn al unor conditii mai severe, cum ar fi diabetul si chiar artrita. Dar, ce este mai exact hipoglicemia si cum putem preveni ceva ce poate aparea la oricine si la orice varsta?

Este nevoie de o abordare care integreaza mai multe procese, prin vizarea dezechilibrelor din organism, pentru a ajuta la mentinerea nivelului de zahar din sange si pentru a mentine sanatatea generala mai buna.

Ce este hipoglicemia?

Hipoglicemia este o afectiune care apare atunci cand nivelul de zahar sau de glucoza din sange scad. Glucoza reporezinta sursa de enrgie si de substante nutritive ale organismului, astfel incat un nivel scazut de glucoza poate impiedica organismul sa functioneze optim si poate produce o serie de simptome, printre care ameteala, ceata cerebrala si slabiciune musculara.

Cand consumam alimente care contin niveluri ridicate de glucoza, cum sunt dulciurile, painea, pastele si anumite fructe, glucoza este absorbita in sange si distribuita in diferite parti ale corpului, inclusiv in inima si creier, pentru energie. Pancreasul raspunde la acest aport de zahar prin secretia unui hormon numit insulina, care ajuta la procesarea si raspandirea glucozei in organism. Insulina ajuta celulele sa absoarba glucoza, in timp ce directioneaza orice exces spre ficat, pentru stocare si metabolism.

In mod normal, cand nivelurile de glucoza din sange sunt scazute, un hormon numit glaucom semnaleaza ficatul pentru a elibera glucoza stocata si pentru a mentine stabile nivelurile de zahar din sange. Dar, atunci cand oricare dintre pasii din acest proces este afectat sau oprit, nivelurile de zahar din sange nu sunt echilibrate, iar simptomele hipoglicemice se dezvolta.

Hipoglicemia este, de obicei, impartita in 2 tipuri: reactiva si non-reactiva.

  • Simptomele hipoglicemiei reactive sunt cauzate, de obicei, de o supraproductie a insulinei, care ar putea fi rezultatul consumului de alimente sau bauturi bogate in zahar si carbohidrati rafinati. Acest lucru forteaza corpul sa aleaga si sa descompuna tot acest zahar. Aceste simptome pot aparea la cateva ore dupa masa.
  • Hipoglicemina non-reactiva nu trebuie sa coincida cu o masa. In schimb, este influentata de factori precum istoria familiala si alte boli, cu care coprul s-ar putea confrunta. Daca exista probleme care afecteaza rinichii, ficatul sau chiar inima, organismul s-ar putea sa nu proceseze corect glucoza, creand astfel hipoglicemia in acest proces.

Semne si simptome ale hipoglicemiei

Deoarece cauzele hipoglicemiei sunt variate si depind de fiecare individ in parte, la fel si simptomele. Un lucru pe care majoritatea persoanelor cu hipoglicemie le au in comun, este faptul ca, la un moment dat din viata lor, au prezentat un nivel al zaharului din sange scazut. Cele mai frecvente simptome sunt:

  • Foamea: stomacul scoate zgomote ciuDate. De obicei, acesta este un semn ca nivelul de zahar din sange este scazut, iar organismul cere mancare.
  • Ceata a creierului: pierderea concentratiei cu usurinta ar putea fi semnul hipoglicemiei. Persoanele care se confrunta cu aceasta afectiune descriu o stare de ceata mentala si de vedere.
  • Oboseala: fiind obositi, avand probleme cu somnul si chiar dureri de cap pe tot parcursul zilei, ar putea insemna o scadere a nivelului de zahar din sange.
  • Schimbari de dispozitie: daca observati schimbari ale dispozitiei pe parcursul zilei sau aveti dureri de cap, aceste lucruri indica un dezechilibru al nivelului de zahar din sange.
  • Ameteli: daca va simtiti vreodata ametiti cand mergeti sau lucrati sau ati avut parte de cateva scene de lesin, scaderea glicemiei ar putea fi cauza.
  • Anxietate: nelinistea si agitatia zilnica determina fluctuatia glicemiei. Hipoglicemia poate aparea si daca sariti peste mese, determinand astfel o fluctuatie a glicemiei pe parcursul zilei. Consumul de alcool poate scadea nivelul de zahar din sange.

Cine este expus riscului de hipoglicemie?

Din punct de vedere tehnic, oricine este in pericol de hipoglicemie. Atat copiii cat si adultii pot dobandi simptome de hipoglicemie la orice varsta, in special daca dieta lor are un continut ridicat de zahar si carbohidrati. De asemenea, retineti ca hipoglicemia, ca diabetul zaharat, se poate transmite membrilor familiei, astfel incat urmasii sa fie predispusi la rezistenta la insulina si la scaderea nivelului de zahar din sange.

Tratamente conventionale pentru hipoglicemie

Asociatia Americana de Diabet recomanda administrarea a 15-20 grame de carbohidrati si apoi monitorizarea zaharului din sange timp de 15 minute, pentru a detecta o crestere rapida a zaharului din sange. Daca persista scaderea zaharului din sange, repetati acest regim pana cand nivelul de zahar din sange este stabil. Odata ce nivelul de zahar din sange este normal, se recomanda sa mancati sau sa luati o gustare, astfel incat corpul sa aiba nutrienti si stomacul sa nu fie gol.

Abordarea integrativa a hipoglicemiei

In timp ce metodele actuale de tratament se concentreaza asupra vindecarii sau tratarii hipoglicemiei, abordarea integrativa este axata mai mult pe prevenire. Exista cateva lucruri pe care le puteti face pentru a va mentine corpul sanatos, pentru a evita sau pentru a reduce efectele hipoglicemice:

  1. Asigurati-va ca mancati alimente bogate in proteine si fibre, dar care au un continut scazut de zahar.
  • Includeti proteine slabe in fiecare fel de peste, oua, tofu; oricare ar fi alegerea, carne sau legume, trebuie sa fie benefice organismului. Inlocuiti gatitul cu unt sau margarina cu cel cu ulei de cocos, de masline sau avocado, pentru a consuma grasimi sanatoase, care mentin zaharul in sange stabil.
  • Incercati sa mancati mese mai mici, dar mai des, si gustari pe tot parcursul zilei. Se recomanda consumul de nuci sau un mix de nuci cu alune pentru gustari, fiind bogate in proteine si sunt satioase.
  • Reduceti cantitatea de bauturi dulci si dulciuri pe care le consumati, deoarece acestea cresc rezistenta la insulina.
  1. Consumati carbohidrati buni.
  • Nu toti carbohidratii sunt rai. Cei buni si pe care ar trebui sa ii introduceti in dieta sunt orezul brun, leguminoasele, cartofii dulci si fasolea. Inlocuiti carbohidratii rafinati, cum ar fi inghetata sau biscuitii, cu aceste alternative, pentru a va mentine glicemia constanta pe tot parcursul zilei.
  • Pastrati-va corpul alimentat cu carbohidrati buni, astfel incat atunci cand faceti o plimbare sau mergeti la sala, corpul sa aiba suficienta glucoza si sa nu va simtiti ametiti.
  • Evitati alimentele preparate rapid si prajite, bauturile care contin un nivel ridicat de zahar, alcoolul dulce si alimentele procesate, deoarece toate acestea pot creste nivelul de glucoza.
  1. Suplimentati organismul in mod natural. Exista, de asemenea, cateva suplimente care va pot ajuta sa stimulati zaharul din sange si sa mentineti nivelul de insulina stabil.
  • Cromul: acest oligoelement functioneaza cu insulina, pentru a reduce rezistenta la insulina si pentru a procesa eficient glucoza. Este cunoscut pentru efectele sale antiinflamatorii si antihipoglicemice asupra organismului. Orice tip de picolinat de crom sau crom GTF va poate oferi doza necesara pentru mentinerea glicemiei. Cu toate acestea, trebuie consumat dupa ce ati mancat.
  • Spirulina: suplimentele de spirulina sunt excelente pentru refacerea poftei de zahar si pentru a ajuta la echilibrarea nivelurilor de glucoza din sange. Orice forma de tableta sau pulbere este eficienta impotriva scaderii nivelului de zahar din sange.
  • Proteina din zer: aceasta livreaza aminoacizi esentiali pentru organism, cum ar fi glutamina, care ajuta la stabilizarea depozitarii zaharului din organism. Acest lucru ajuta la prevenirea nivelurilor scazute de zahar din sange. Daca nu puteti tolera proteinele din zer, puteti incerca proteinele de orez sau de canepa.
  • Omega-3: grasimile sanatoase, cum ar fi omega-3, va ajuta organismul sa stocheze substantele nutritive mult mai eficient, astfel incat sa nu mai existe fluctuatii ale zaharului in sange. Acizii grasi omega-3, cum ar fi uleiul de peste, reduc orice inflamatie care s-a produs datorita hipoglicemiei si a zaharului scazut din snage.
  • Radacina de papadie: este excelenta pentru mentinerea nivelului de zahar din sange si pentru sustinerea pancreasului. Incercati ceaiul de papadie de cateva ori pe zi sau amestecati-l cu un smoothie preferat.
  • Ciulinul laptelui: este util pentru sustinerea ficatului si a pancreasului, dar si pentru mentinerea unui nivel sanatos de glucoza din sange. Se recomada doza standard de 200mg.

Pin It on Pinterest

Share This