Orezul reprezinta alimentul de baza pentru numeroase bucatarii din lumea intreaga. Cu toate acestea, dietele care restrictioneaza consumul de carbohidrati (Atkins) fac recomandari impotriva consumului de orez, in timp ce alte diete lauda orezul ca fiind carbohidratul perfect pentru energie. Un studiu recent prezentat la cea de-a 249-a Reuniune Anuala si Expozitie a Societatii Americane de Chimie (ACS) a aratat ca o anumita metoda de incalzire si preparare a orezului poate reduce numarul de calorii pe care organismul nostru le absoarbe cu pana la 50-60 de procente. ”Avand in vedere ca obezitatea este o problema de sanatate in crestere, cu precadere in multe tari in curs de dezvoltare, am dorit sa gasim solutii pe baza de produse alimentare”, a afirmat intr-o declaratie Sudhair A. James, de la Colegiul de Stiinte Chimice din Sri Lanka. ”Am descoperit ca marirea concentratiei de amidon rezistent (RS) in orez reprezinta un nou mod de abordare a problemei. Daca cel mai bun soi de orez este procesat, astfel s-ar putea reduce caloriile cu aproximativ 50 pana la 60 procente”.

James si colegii sai au dezvoltat o noua metoda de preparare care creste continutul de amidon rezistent in orez prin experimentarea a 38 de tipuri diferite de orez, originar din Sri Lanka. Metoda  necesita adaugarea unei jumatati de cesti de orez nefiert in apa clocotita impreuna cu o lingurita cu ulei de cocos. Cercetatorii au lasat orezul sa fiarba la foc mic timp de 40 de minute, dar au confirmat ca functioneaza si fierberea la foc mare timp de 20 pana la 25 de minute. Ultimul pas al procesului a implicat refrigerarea orezului timp de 12 ore.

Continutul de amidon rezistent in orezul traditional, nefortificat a crescut de 10 ori prin utilizarea acestei metode noi. Echipa de cercetare a explicat ca in timpul procesului lor de preparare, uleiul modifica amidonul facandu-l rezistent la actiunea enzimelor digestive. Racirea orezului timp de 12 ore a fost esentiala pentru reducerea numarului de calorii care sunt absorbite de organism, iar reincalzirea orezului inainte de a fi consumat nu a avut niciun efect asupra continutului sau de amidon rezistent. James are de gand sa efectueze teste suplimentare pe subiecti umani pentru a stabili daca tipurile diferite de orez si ulei de gatit au acelasi efect.

”Dupa ce corpul dumneavoastra transforma carbohidratii in glucoza, orice combustibil ramas este transformat in carbohidrat polizaharid denumit glicogen”, a mai adaugat James. ”Ficatul si muschii dumneavoastra depoziteaza glicogen pentru energie si il transforma imediat in glucoza, dupa cum este necesar. Problema este ca excesul de glucoza, care nu este transformat in glicogen, sfarseste prin a se transforma in grasime, ceea ce poate duce la o greutate excesiva sau obezitate”.

Exista 45 de grame de amidon intr-o ceasca cu orez. Amidonul poate fi digerabil sau nedigerabil, ambele variante gasindu-se in orez. Amidonul nedigerabil nu se descompune in intestinul subtire, acolo unde carbohidratii sunt metabolizati in glucoza si alte zaharuri simple sunt absorbite in fluxul sanguin. Astfel, prin  transformarea amidonului digerabil in amidon rezistent, echipa de cercetatori a redus numarul de calorii utilizabile dintr-o ceasca cu orez.

Sursa: James S, et al. New low-calorie rice could help cut rising obesity rates. (Noul orez cu continut scazut de calorii ar putea contribui la reducerea ratei de obezitate care se afla in crestere.) a 249-a Reuniune Anuala si Expozitie a Societatii Americane de Chimie (ACS). 2015.

 

 

Pin It on Pinterest

Share This