Sursa foto: https://pixabay.com/ro/

Stim cu totii ca prea mult zahar este rau, dar cat de mult inseamna prea mult? Si ce stim despre indulcitorii alternativi?

Acestea sunt recomandarile curente pentru zaharurile zilnice adaugate:

  • Copii 2-19 ani: 6 lingurite (100 calorii)
  • Femei adulte: 6 lingurite (100 calorii)
  • Barbati adulti: 9 lingurite (150 calorii)

Majoritatea americanilor depasesc aceste limite, punandu-se in pericol pentru boli de inima si obezitate. Principalele surse de zahar adaugat includ bauturile indulcite cu zahar, deserturile pe baza de cereale, bauturile din fructe, deserturile cu lapte si bomboanele. Un studiu important din 2014, din Jurnalul Asociatiei Medicale Americane, a constatat ca riscul de deces din cauza bolilor cardiace creste odata cu consumul regulat de zahar si bauturi indulcite cu zahar, indiferent de greutate.

Zaharul

Pro: este o sursa rapida de energie, ideala pentru coacere.

Contra: este foarte prelucrat si contine putine substante nutritive. Practic, sunt calorii goale care pot provoca o crestere a zaharului in sange.

Zaharul de cocos

Pro: este mai putin procesat decat zaharul de masa si este obtinut prin fierberea nectarului de flori de nuca de cocos. Acesta contine minerale si alti nutrienti.

Contra: continutul de minerale si nutrienti este minim si are acelasi numar de calorii ca zaharul de masa.

Eritriolul

Pro: este alcoolul din zahar care are numai 6% calorii de zahar, dar contine 70% dulceata. Nu provoaca o modificare a nivelului de zahar din sange sau de insulina si poate fi combinat cu xilitol pentru coacere.

Contra: alcoolul din zahar nu este digerat de organism si poate provoca balonari si tulburari digestive atunci cand fermenteaza in colon. Cu toate acestea, eritriolul este absorbit in cea mai mare parte in sange inainte de a ajunge la colon, facand mai usoara digestia. Chiar si asa, este recomandat sa introduceti eritriol in cantitati mici, pentru a vedea cum il tolerati.

Stevia

Pro: este extrasa din frunzele plantei stevia, este de 200-350 ori mai dulce decat zaharul de masa si are 0 calorii.

Contra: deoarece are un gust amar, stevia este combinata cu alti indulcitori, cum ar fi eritriolul sau zaharul de masa.

Fructul monk

Pro: cunoscut si sub numele de Lua Han Guo, fructul monk este extras din fructul swingle si este de aproximativ 100-200 ori mai dulce decat zaharul de masa si are 0 calorii. Dulceata de la fructe contine aminoacizi unici, numiti mogrozi. Acesti antioxidanti sunt studiati pentru efectele lor antiinflamatorii si pentru posibilele proprietati anticancerigene si antidiabetice. Este nevoie de mai multe cercetari pentru a sti ca exista beneficii reale pentru sanatate.

Contra: nu multor oameni le place gustul.

Mierea

Pro: mierea are proprietati antimicrobiene si este excelenta in tratarea durerilor in gat. Exista peste 300 soiuri de miere, in functie de locul in care albinele isi colecteaza nectarul. Mierea este mai putin prelucrata decat zaharul de masa si contine vitamine si minerale.

Contra: mierea are mai multe calorii decat zaharul, desi este mai dulce si puteti folosi mai putina. Mierea nu trebuie sa fie administrata copiilor mai mici de 1 an.

Agave

Pro: un inlocuitor vegan popular pentru miere, nectarul de agave se face din planta agave si contine fier, calciu, potasiu si magneziu. Este inca o data si jumatate mai dulce decat zaharul si se dizolva mai usor in lichide decat mierea.

Contra: nectarul de agave contine o data si jumatate mai multe calorii decat zaharul de masa si, desi are un indice glicemic mai scazut, va creste in continuare zaharul din sange.

 

Pin It on Pinterest

Share This