Asociind portiile mai mici de mancare cu „premii”, lucru ce duce la diminuarea poftei de mancare. Chiar asa. Explicatiile, mai jos.

A manca mai putin nu e distractiv pentru oameni, avand in vedere ca dimensiunea portiei necesita disciplina si auto-control. Dar, un studiu recent publicat in Journal of the Association for Consumer Research (Jurnalul Asociatiei pentru Cercetarea Consumatorului) sugereaza ca ceva numit ”efectul de fericire la finalul mesei” ar putea ajuta la motivarea copiilor si adultilor sa aleaga portii mai mici atunci cand acestea sunt asociate cu un ”premiu” sau o recompensa nealimentara.

”Totusi, prin combinarea unei dorinte pe termen scurt (a manca) cu o alta dorinta pe termen scurt (a se juca) care impreuna abordeaza, de asemenea, o dorinta pe termen mai lung (a fi sanatos), diferite surse de fericire devin comensurabile”, au spus cercetatorii in comunicatul de presa. Cercetatorii de la Colegiul de Management Eller din cadrul Universitatii din Arizona, precum si de la Marshall School of Business din cadrul Universitatii din California de Sud si Dornsife College of Letters, Arts and Sciences, au realizat o serie de experimente pentru a observa daca adultii si copiii renunta la portii mai mari de mancare atunci cand li se da posibilitatea de a alege o portie mai mica, combinata cu o recompensa nealimentara. In cadrul unui experiment, aproximativ 80% din elevii clasei a sasea au renuntat la un sendvis intreg cand li s-a oferit posibilitatea de a lua o jumatate de sendvis si o pereche de casti dintr-un magazin cu produse la un dolar.

In cadrul unui experiment similar, cercetatorii au descoperit ca adultii sunt mai predispusi sa aleaga o portie mai mica pentru sansa de a castiga o loterie de 10$ decat sa primeasca o recompensa garantata; premiile din  cadrul studiului au reprezentat sansa de a castiga 10$, 50$ sau 100$. Aici, cercetatorii au concluzionat ca nu doar un premiu mic poate motiva o optiune mai sanatoasa a mesei, dar chiar si perspectiva de a o obtine ceva este mai motivanta decat premiul in sine.

Acest lucru a motivat puternic participantii de a alege jumatate de burger sau pizza, chiar daca le era foame. Mai mult, nu au avut tendinta de compensare prin a consuma mai multe calorii mai tarziu.

”Faptul ca participantii au dorit sa substituie o parte dintr-un aliment tangibil cu simpla perspectiva a unui premiu in bani relativ mic este interesant”, a afirmat Martin Reimann, asistent universitar de marketing la Universitatea din Arizona.

Cercetatorii au examinat datele neuroimagistice cu RMN functional pentru a analiza in ce mod creierul raspunde la o jucarie mica, un card cadou, sau un bilet de loterie. Atat mancarea cat si perspectiva primirii unei recompense din zona produselor nealimentare au activat o zona comuna a creierului – striatum – care este asociata cu recompensa, dorinta si motivatia. Activarea zonei striatum a fost de asemenea constatata ca raspuns la stimuli atractivi, altii decat mancarea si banii, inclusiv opere de arta frumoase  si produsele preferate.

Mai mult decat atat, oportunitatea primirii premiului a avut un impact asupra motivatiei. Cercetatorii banuiesc ca premiile posibile pot fi chiar mai incitante emotional decat premiile obtinute cu certitudine. ”Freamatul” si ”senzatiile tari”, observate la jocurile de noroc sau in contextele sportive, se adauga atractiei si dorintei. De aceea portiile mai mici combinate cu stimulente care nu fac parte din gama produselor alimentare aduc recompense din punct de vedere psihologic.

Un studiu similar din 2006 a demonstrat ca a face portiile sa para mai mari decat sunt de fapt poate ajuta cu adevarat oamenii sa manance mai putin. O portie servita pe o farfurie mica va arata mai mare decat este, astfel incat oamenii au tendinta sa se serveasca mai putin din farfuriile mici si sa consume mai putin. In acelasi timp, utilizarea unor farfurii mai mari duce la efectul invers – portia pare mai mica decat este.

Aceste abordari pot dubla rata de prevenire a obezitatii, mai ales ca 35,7% dintre adultii americani si 17% dintre copii sunt obezi, conform Centrelor pentru Controlul si Prevenirea Bolilor.

Asa ca, indiferent de dimensiunea sau culoarea farfuriei dumneavoastra sau a unui stimulent nealimentar, exista trucuri simple ale mintii pentru a manca mai putin, fara a simti ca va e foame. Retineti, totul se petrece in mintea dumneavoastra.

Surse:

Reimann M, MacInnis D, and Bechara A. Can Smaller Meals Make You Happy? (Va pot face fericiti portiile mai mici de mancare? ) Journal of the Association for Consumer Research. 2016.

Wansink B and van Ittersum K. The Visual Illusions of Food: Why Plates, Bowls, and Spoons Can Bias Consumption (Iluziile vizuale ale alimentelor: De ce farfuriile, bolurile si lingurile pot influenta consumul) Volum. The FASEB Journal. 2006.

 

Pin It on Pinterest

Share This